Næsten al transport på vejene er i dag baseret på forbrændingsmotoren, det være sig diesel eller benzin drevne motorer.
Ekstra kort fortalt så virker forbrændingsmotoren sådan:
- Motorblokken er konstrueret med 4-8 cylindre.
- I hver cylinder er der et stempel, som via en plejlstang er forbundet med krumtappen.
- I cylindrene forbrændes en blanding af luft og diesel eller benzin meget hurtigt.
- Forbrændingens varmeudvikling presser stemplet ned og det får krumtap akslen til at rotere.
- Oven på motoren er topstykket placeret. Benzindampe ledes gennem topstykket til cylinderen. Udstødningsgasser ledes bort via topstykket.
- Under motoren finder man bundkarret. Biundkarret indeholder olie til smøring af alle bevægelige dele i motoren.
- Sidder cylindrene på række, kaldes det en rækkemotor. Oftest har denne type motorer 4-6 cylindre.
- Sidder cylindrene over for hinanden i en vinkel, kaldes det en V-motor. Busser og lastbiler har ofte en V-motor.