Hvad er en kobling?
I bilbranchen er en kobling lig med en adskillelig/justerbar friktionskobling.
Koblingen overfører kraft mellem krumtapsakslen (drivende) og akslen i gearkassen (drevne). Samtidig er det muligt for føreren at koble ind og ud.
Koblingen benyttes i alle de benzin og dieseldrevne køretøjer. Har du et automatgearet køretøj. Så er det lidt anderledes, alt afhængigt af bilmærke og bilens alder og model.
Automatgear og kobling
Man kan dele automatgearet op i tre typer.
- Den traditionelle automatkasse med olietryk.
- Den såkaldte CVT-gear hvor forbindelsen mellem motor og gearkasse er et stålbælte.
- En nyere type automatgear (er i virkeligheden ikke et automatgear), er en helt almindelig manuel gearkasse, der er udvidet med en automatisk kobling og en elektronisk styring. I stedet for at føreren træder på koblingen, finder bilens selv ud af hvornår der skal skiftes gear.
Slitage på koblingen
Koblingen er konstant udsat for friktion, heraf følger at den bliver slidt og skal skiftes på et tidspunkt. Ofte holder koblingen meget længe i moderne biler, så det er i høj grad din måde at køre på, der afgør hvor længe den skal holde!
Udskiftning af en kobling er en tidskrævende opgave, også selvom udskiftningen af koblingen er rimelig simpel, og reservedelene koster ikke så voldsomt meget.
5 tips til mindre slitage på koblingen
- Lad være med at bruge koblingen som speeder
- Sæt bilen i frigear når du holder stille
- Brug håndbremsen når du parkerer
- Skift gear hurtigt
- Skift gear med omtanke
- Udskiftning og reparation af koblingen
- På Bremsegården kan vi naturligvis håndtere alle problemstillinger vedr. koblingen på alle slags køretøjer. Nye som gamle. Til privat og erhverv.
Kontakt os for yderligere information.