Den blå graf viser nye bilers gennemsnitlige vægt. Denne er reduceret væsentligt i den givne periode. Den røde graf viser brændstoføkonomien i form af km/liter.
Graferne viser overordnet set, at bilerne er blevet lettere og at brændstoføkonomien er forbedret. Dog med en udjævning i brændstoføkonomien fra 2012, hvilket skyldes et ændret købemønster, nemlig at der købes relativt flere større biler fra 2012 og frem.
Diesel vs benzin
Dieselbiler kører stadig længere på literen end benzinbiler.
De solgte nye dieselbiler i år 2014 kører 24,0 km pr. liter, og det er 5,5 km end de solgte i første halvår 2007. Fremgangen er en anelse større for benzinbilerne, hvor de nye fra 2014 kører 21,2 kilometer/liter. Det er 6,3 km end i første halvår 2007.
For de nye biler i 2014 kan forskellen på at benytte diesel og benzin vises ved, at mens en dieselbil på 1 ton skal bruge 3,13 liter diesel for at køre 100 km. En benzinbil skal bruge 4.81 liter benzin for at tilbagelægge samme distance.
Metode
Målemetoden bag statistikken er baseret på et EU-regelsæt, hvor standardiserede målinger er fastlagt. Alle nye bilers forbrug af brændstof skal testes. Målet er et udtryk for blandet kørsel, hvor der er kombineret målinger i land, by, hastigheder m.m. ved en distance på 100 kilometer.
Værdier fastsat efter det nye mål er ikke sammenlignelige med de mål, der har været oplyst for bilernes energi-effektivitet før 1. juli 1997. Det er ikke muligt at omregne de gamle mål til det nye mål.
Kilde:
Nyt Fra Danmarks Statistik, Nr. 492, 26. september 2014